OSFSC665/2018
ID intern unic:  378624
Версия на русском
Fişa actului juridic

Republica Moldova
SERVICIUL FISCAL DE STAT
ORDIN Nr. 665
din  12.12.2018
cu privire la aprobarea Regulamentului privind
funcționarea posturilor fiscale
Publicat : 22.12.2018 în Monitorul Oficial Nr. 504-511     art Nr : 1842     Data intrarii in vigoare : 22.12.2018
    În scopul reglementării activității posturilor fiscale, stabilirii modului de instituire și funcționare a acestora și aplicării prevederilor art. 2251 din Codul fiscal, în vederea executării prevederilor art. 146 alin. (4) din Codul fiscal și în temeiul art. 133 alin. (1) pct. 13) din Codul fiscal,
ORDON:
    1. A aproba Regulamentul privind funcționarea posturilor fiscale.
    2. A abroga Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr. 409 din 18.05.2015 cu privire la aprobarea Regulamentului privind funcționarea posturilor fiscale și Ordinul Inspectoratului Fiscal Principal de Stat nr. 432 din 27.03.2017 cu privire la modificarea Regulamentului privind funcționarea posturilor fiscale, aprobat prin Ordinul IFPS nr. 409 din 18 mai 2015, cu modificările și completările ulterioare.
    3. Subdiviziunile responsabile ale Serviciului Fiscal de Stat vor aduce actele normative interne în concordanță cu prevederile prezentului ordin.
    4. Direcția generală conformare va asigura publicarea prezentului ordin în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    5. Prezentul ordin intră în vigoare din data publicării în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.

    DIRECTORUL SERVICIULUI
    FISCAL DE STAT                                                       Serghei PUŞCUŢA

    Nr. 665. Chişinău, 12 decembrie 2018.


Aprobat
prin Ordinul SFS nr. 665
din 12 decembrie 2018

REGULAMENT
privind funcţionarea posturilor fiscale

I. DISPOZIŢII GENERALE
    1. Scopul prezentului Regulament este de a:
    1) stabili principiile generale de funcționare a postului fiscal;
    2) identifica riscurile în activitatea contribuabilului, care constituie temei de instituire a postului fiscal;
    3) stabili obligațiile funcționarului fiscal responsabil de funcționarea postului fiscal;
    4) stabili obligațiile contribuabilului, activitatea căruia este monitorizată prin intermediul postului fiscal;
    5) descrie acțiunile funcționarului fiscal în cadrul acțiunilor de monitorizare prin intermediul postului fiscal a contribuabililor;
    6) descrie modalitatea de aplicare a prevederilor art.2251 din Codul fiscal, nr.1163-XIII din 24.04.1997.
    2. Dreptul de instituire, modalitatea de instituire şi funcţionare a postului fiscal sunt reglementate prin prevederile art. 133 alin. (2) pct. 13) şi art.146 din Codul fiscal.
    3. Scopul instituirii postului fiscal constituie:
    1) prevenirea şi depistarea cazurilor de încălcare fiscală;
    2) prevenirea și depistarea cazurilor de eschivare de la stingerea obligaţiilor fiscale;
    3) prevenirea și stoparea activității desfășurate cu scop fraudulos;
    4) identificarea tranzacțiilor fictive, documentarea și probarea acestora;
    5) asigurarea calculării, declarării și achitării integrale (depline) a obligațiilor fiscale;
    6) estimarea obligațiilor fiscale în conformitate cu art. 2251 din Codul fiscal;
    7) exercitarea altor atribuţii de administrare fiscală.
    Respectiv, funcţionarea postului fiscal se va axa pe monitorizarea strictă a executării de către contribuabil a obligațiilor stabilite de legislația în vigoare.
    4. Posturile fiscale pot fi de următoarele tipuri:
    1) post fiscal staţionar;
    2) post fiscal mobil;
    3) post fiscal electronic.
    5. Serviciul Fiscal de Stat (în continuare SFS) hotărăşte asupra instituirii posturilor fiscale, stabileşte tipul şi locul de amplasare, iar, în cazul postului fiscal electronic şi tehnologia de comunicare electronică.
    6. Posturile fiscale sunt instituite în baza analizelor efectuate și prezentate conducerii SFS de către Direcția responsabilă din cadrul aparatului central al SFS (în continuare DR).
II. CRITERIILE DE RISC CARE INDICĂ
NECESITATEA INSTITUIRII POSTULUI FISCAL

    7. Prezenta secțiune definește criteriile care indică asupra necesității instituirii și/sau prelungirii unui post fiscal.
    8. Postul fiscal se instituie de SFS reieșind din impactul riscurilor ce persistă în activitatea contribuabilului, prioritizarea riscurilor ce persistă la un contribuabil concret și/sau la un eșantion analizat, reieșind din resursele disponibile.
    9. Pentru aprecierea criteriilor de risc, evaluarea semnificației acestora, se va examina perioada de activitate a contribuabilului recomandabil pentru 3 ani, sau cel puțin un trimestru anterior perioadei actuale, cu excepția cazurilor identificării unor riscuri vădite de practicare a pseudoactivității de întreprinzător.
    10. Riscurile în activitatea contribuabililor sunt împărțite în trei categorii, și anume: documentarea tranzacțiilor fictive, tăinuirea veniturilor din vânzări real efectuate și alte încălcări.
    11. Riscurile sporite de documentare a tranzacțiilor fictive sunt:
    1) contribuabilul documentează livrări/procurări cu întreprinderi cu semne de pseudoactivitate;
    2) contribuabilul nu dispune de subdiviziuni și angajați, după caz, angajați calificați, pentru buna desfășurare a activității practicate;
    3) contribuabilul înregistrează livrări de mărfuri/servicii la valori semnificative (cel puțin 500 mii lei lunar) fără a dispune de active materiale/umane, pentru asigurarea desfășurării activității de întreprinzător, cum ar fi lipsa subdiviziunilor, înregistrând doar adresa juridică, nu dispune de angajați, toate tranzacțiile sunt tranzacții de intermediere, cu aplicarea unui adaos comercial nesemnificativ, sau chiar fără aplicarea acestuia. În mod special, la examinarea documentelor privind activitatea contribuabilului se vor analiza intrările și ieșirile de mărfuri, cu identificarea perioadei și locului depozitării/păstrării mărfurilor în cazul în care data procurării nu coincide cu data livrării și solicitarea explicațiilor corespunzătoare de la persoanele cu funcții de răspundere ale contribuabilului;
    4) persoanele cu funcții de răspundere ale contribuabilului au deținut anterior funcții în întreprinderile în activitatea cărora au fost identificate posibili indici ai pseudoactivității de întreprinzător;
    5) contribuabilul înregistrează frecvent modificări în componența fondatorilor și/sau conducătorilor sau sunt identificate următoarele date despre aceștia – vârsta înaintată sau prea tineri pentru desfășurarea unei afaceri, este înrolat în rîndurile armatei, își ispășește pedeapsa în locurile de detenție, se află la tratament pentru o perioadă îndelungată, capacitatea de exercițiu este limitată, nu este posibilă identificarea acestora conform datelor prezentate de Autoritatea publică responsabilă de domeniul înregistrării de stat al contribuabililor și altele;
    6) documentarea procurărilor de la contribuabili care, în urma verificărilor, nu au confirmat livrarea de mărfuri. Semnificația indicatorului respectiv se va aprecia reieșind din valoarea procurărilor documentate în totalul procurărilor înregistrate de către agentul economic;
    7) contribuabilul înregistrează restanță față de Bugetul Public Național (în continuare BPN), iar aplicarea altor măsuri de executare silită nu s-a soldat cu încasarea acesteia;
    8) contribuabilul documentează tranzacții pentru efectuarea cărora legislația în vigoare stabilește obligațiunea de dispunere de licență, autorizație, notificare de comerț, în lipsa acestora;
    9) contribuabilul documentează tranzacții semnificative (cel puțin 500 mii lei lunar) cu eliberarea unui număr mare de facturi fiscale cu valoarea sub 100 mii lei, fapt prin care se eschivează de la înregistrarea acestora în Registrul general electronic al facturilor fiscale (în continuare RGEFF);
    10) alte suspiciuni de încălcare a legislației.
    12. Riscurile sporite de tăinuire a veniturilor din vânzări real înregistrate sunt următoarele:
    1) contribuabilul înregistrează o pondere scăzută a impozitelor și taxelor achitate din volumul de vânzări realizat, comparativ cu contribuabilii care desfășoară activitate similară, și/sau comparativ cu indicatorii medii stabiliți pentru ramura economiei naționale (informația urmează a fi examinată prin prisma indicatorilor înregistrați în ultimii 3 ani);
    2) contribuabilul înregistrează o pondere semnificativă a livrărilor efectuate cu achitarea în numerar – ponderea livrărilor documentate la adresa persoanelor fizice, deținătorilor patentei de întreprinzător, și/sau agenților economici neînregistrați în calitate de plătitori ai Taxei pe valoarea adăugată (în continuare TVA), constituie cel puțin 30% din totalul livrărilor efectuate în perioada examinată;
    3) contribuabilul a fost supus verificărilor operative pe parcursul ultimilor 2 ani, și în 80% din acestea s-au constatat încălcări ale regulilor de utilizare a mașinilor de casă și control și/sau neprezentarea la prima cerere a documentelor de proveniență a mărfii;
    4) în cadrul controlului fiscal prin metoda de verificare faptică a fost stabilită lipsa sau surplus de mărfuri, în valoare ce depășește 10% din valoarea livrărilor/procurărilor înregistrate conform datelor evidenței contabile la momentul inițierii inventarierii;
    5) contribuabilul dispune de angajați, dar conform dărilor de seamă prezentate, valoarea salariului calculat este semnificativ mai mică decât valoarea salariului minim garantat pe economie, sau salariul mediu aferent genului de activitate practicat, și/sau numărul de angajați conform datelor din dările de seamă comparativ cu cifra de afaceri permite a presupune utilizarea de către contribuabil a muncii la negru;
    6) contribuabilul declară pierderi din activitatea de întreprinzător pe parcursul a 2 perioade fiscale anterioare perioadei examinate;
    7) alte riscuri sporite de tăinuire a veniturilor din vânzări real efectuate.
    13. Activitatea contribuabilului examinat poate fi catalogată ca fiind cu indici sporiți de risc în cazul în care întrunește criteriile a cel puțin două subpuncte de la pct. 11 și/sau pct. 12 al prezentului Regulament.
    14. La aplicarea măsurilor de administrare a contribuabililor, SFS nu se va limita doar la identificarea riscurilor menționate, care, reieșind din specificul activității contribuabililor examinați nemijlocit la fața locului pot fi diversificate.
III. PROCEDURA DE INSTITUIRE A
POSTURILOR FISCALE

    15. Postul fiscal se instituie prin ordinul SFS. În ordinul de instituire a postului fiscal se va indica:
    1) denumirea și codul fiscal al contribuabilului la care se instituie postul fiscal;
    2) tipul postului fiscal;
    3) subdiviziunile/adresele la care va funcționa postul fiscal;
    4) termenul de funcţionare a postului fiscal;
    5) direcția generală administrare fiscală, Direcția generală administrare contribuabili mari, responsabilă de monitorizarea postului fiscal (în continuare DGAF/DGACM).
    16. Ţinând cont de specificul şi diversitatea activităţilor practicate de către unii contribuabili, SFS poate decide asupra instituirii concomitente a mai multor tipuri de posturi fiscale la un contribuabil.
    17. În temeiul ordinului SFS, DGAF/DGACM responsabilă, în termen de 1 zi lucrătoare din data recepționării ordinului SFS, va emite ordinul de desemnare a funcționarului fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal, în care vor fi indicate obligatoriu:
    1) denumirea și codul fiscal al contribuabilului la care se instituie postul fiscal;
    2) tipul postului fiscal;
    3) numărul și data ordinului SFS de instituire a postului fiscal;
    4) funcționarul fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal;
    5) subdiviziunea/adresa la care va funcționa postul fiscal;
    6) termenul de funcţionare a postului fiscal;
    7) obligațiile contribuabilului în cadrul funcționării postului fiscal;
    8) adresele electronice ale funcționarilor fiscali responsabili și a șefilor nemijlociți ai acestora, la care contribuabilul va informa despre intenția de efectuare a tranzacțiilor.
    18. Concomitent cu ordinul de desemnare a funcționarului fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal, DGAF/DGACM va emite o decizie de inițiere a controlului prin metoda de verificare faptică, în baza cărei vor fi întreprinse toate acțiunile specificate la pct. 21 din Regulament.
    19. Funcţionarea postului fiscal va începe nu mai târziu de următoarea zi lucrătoare a celei de recepționare a ordinului SFS sau din data menţionată expres în ordinul emis de SFS.
    20. La instituirea postului fiscal, funcţionarul fiscal urmează să aducă la cunoștința contribuabilului (reprezentantului acestuia sau persoanei cu funcție de răspundere) și/sau subdiviziunii (reprezentantului sau persoanei cu funcție de răspundere a acesteia) la care este instituit postul fiscal, amplasată în altă localitate decât sediul acestuia, despre instituirea postului fiscal, prin înmânarea ordinului SFS privind instituirea postului fiscal, ordinului privind desemnarea funcționarului fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal și a copiei deciziei privind inițierea controlului fiscal, toate contra semnătură. După caz se va perfecta și se va înmâna contra semnătură citația privind necesitatea prezentării actelor necesare instituirii postului fiscal. În cazul în care subdiviziunea la care a fost instituit postul fiscal este amplasată în altă localitate decât sediul contribuabilului, persoanele cu funcţii de răspundere ale entității sau reprezentanții acesteia se vor informa verbal la telefon sau alte mijloace tehnice de informare/comunicare disponibile, despre instituirea postului fiscal, cu remiterea, în ziua instituirii postului fiscal, a documentelor enumerate în prezentul punct. Suplimentar, funcţionarul fiscal va informa administratorul subdiviziunii monitorizate, cu solicitarea semnăturii pe documentele enumerate şi indicarea datei de primire a începerii şi finalizării activităţii postului fiscal.
    21. După înștiințarea contribuabilului despre instituirea postului fiscal, funcționarul fiscal va asigura:
    1) verificarea stocului de blanchete de strictă evidență, cu ridicarea, după caz, a celor neutilizate la momentul instituirii postului fiscal și eliberarea acestora la solicitarea contribuabilului. În cadrul postului fiscal electronic blanchetele vor fi restituite imediat după finalizarea acțiunilor de inventariere. În cazul utilizării de către contribuabil a diapazonului de serie și număr, se va asigura inventarierea diapazonului disponibil și informarea contribuabilului despre obligativitatea înștiințării până la utilizarea acestuia, cu participarea funcționarului fiscal nemijlocit la efectuarea tranzacției;
    2) solicitarea de la contribuabil a efectuării inventarierii totale sau, după caz, selective a stocului de mărfuri, materie primă, materiale, alte active, care urmează a fi efectuată în conformitate cu prevederile Regulamentului privind inventarierea, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 60 din 29.05.2012. În cazul efectuării inventarierii selective, în mod obligatoriu în actul de control se va indica motivul care a determinat efectuarea selectivă a inventarierii. Dacă în cadrul inventarierii selective se vor stabili divergențe, va fi inițiată inventariere totală;
    3) verificarea deținerii notificărilor de comerț, autorizațiilor, licențelor necesare pentru desfășurarea genului de activitate practicat;
    4) verificarea listei actualizate a debitorilor și creditorilor contribuabilului;
    5) verificarea obligațiilor contractuale (contracte de muncă, de antrepriză, cesiune a creanțelor etc.) care sunt în desfășurare sau urmează să fie aplicate în perioada de activitate a postului fiscal;
    6) suspendarea, în cazul în care a fost dispusă prin Ordinul de instituire a postului fiscal, a serviciilor fiscale electronice „e-factura” și SI Comanda online a formularelor tipizate pe durata funcționării postului fiscal;
    7) verificarea altor aspecte ce țin nemijlocit de activitatea contribuabilului monitorizat.
    22. După necesitate, în acțiunile de control pot fi implicați și alți funcționari fiscali.
    23. Rezultatele măsurilor întreprinse şi faptelor constatate în cadrul controlului fiscal vor fi consemnate în actul de control fiscal. Copia actului de control va fi remisă în format electronic la adresa electronică antifrauda@sfs.md, în cel mult zece zile de la data întocmirii acestuia.
    24. În cazul în care la un contribuabil sunt responsabili de monitorizarea postului fiscal mai multe DGAF/DGACM, actul de control fiscal în original se remite în termen de 3 zile lucrătoare la DGAF/DGACM în a cărei rază de deservire este contribuabilul.
    25. DGAF/DGACM în a cărei rază de deservire este contribuabilul va contrapune rezultatele controalelor fiscale efectuate la subdiviziuni cu datele înregistrate în evidenţa contabilă a agentului economic, care vor fi consemnate în actul de control fiscal în total pentru întreprindere şi separat pentru fiecare subdiviziune monitorizată.
IV. MODALITATEA DE MONITORIZARE A
POSTURILOR FISCALE TIPURILE DE POSTURI
FISCALE

    26. Posturile fiscale instituite vor funcţiona, conform prevederilor legislaţiei în vigoare, prevederilor prezentului Regulament și a prevederilor Regulamentului special de funcţionare în cazul emiterii acestuia.
    27. Funcţionarea postului fiscal va avea loc în conformitate cu regimul de lucru al contribuabilului și/sau al subdiviziunii la care a fost instituit postul fiscal, iar toată activitatea acestuia, atât în ansamblu, cât şi în situaţii anumite, urmează să se producă fără a provoca deranjament contribuabilului şi fără perturbarea activităţii.
    28. În cadrul postului fiscal funcționarul fiscal este obligat să respecte regulile de protecție a muncii și alte reglementări stabilite pentru angajaţii întreprinderii.
    29. Toate tranzacțiile cu toate tipurile de active în cadrul postului fiscal urmează a fi monitorizate de către funcționarul fiscal, începând cu procesul de inițiere, iar faptul confirmării verificării o constituie însemnările de rigoare în borderoul de eliberare a blanchetelor de strictă evidență și confirmarea informării funcționarului fiscal responsabil despre inițierea procesului de desfășurare a tranzacției, conform normelor specificate în prezentul Regulament.
    30. În perioada funcţionării postului fiscal, funcţionarul fiscal înregistrează, la momentul efectuării tranzacţiilor, toate intrările și ieșirile de active în “Darea de seamă privind funcţionarea postului fiscal” (anexa nr.1). Totodată, în darea de seamă se vor reflecta aparte, pentru fiecare zi în parte, livrările înregistrate prin MCC pentru care nu a fost eliberată o blanchetă de strictă evidență și avansurile primite (operațiunile de stornare) pentru perioadele de raportare.
    31. Dările de seamă vor fi semnate de către funcţionarul fiscal responsabil de postul fiscal şi persoana cu funcţii de răspundere a contribuabilului/administratorul subdiviziunii monitorizate, altă persoană împuternicită.
    32. Dările de seamă în format electronic (.xls), conform anexei nr. 1, se vor remite săptămânal la adresa electronică posturi.mobile@sfs.md – pentru posturile fiscale mobile/electronice şi la adresa electronică posturi.stationare@sfs.md – pentru posturile fiscale staţionare.
    33. DR este în drept de a stabili altă periodicitate de prezentare sau un alt conținut a informației din dările de seamă privind funcţionarea postului fiscal.
    34. La instituirea postului fiscal, funcționarul fiscal va deschide un dosar în care vor fi introduse toate documentele ce țin de activitatea nemijlocită a postului fiscal, iar termenul de păstrare a acestora trebuie să nu fie mai mic de termenele prevăzute în art. 264 al Codului fiscal.
    35. În caz de depistare pe durata funcţionării postului fiscal a cazurilor de încălcare a legislaţiei fiscale, în corespundere cu prevederile art. 216 alin. (5) din Codul fiscal, se va întocmi act de control fiscal. În acest scop, DGAF/DGACM va emite o decizie de inițiere a controlului pentru efectuarea controlului fiscal. În funcţie de tipul încălcării, metoda de efectuare a controlului fiscal poate fi faptică, operativă, parțială sau tematică.
    36. În cazul posturilor fiscale mobile, contribuabilul este obligat să informeze funcționarul fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal sau șeful nemijlocit al acestuia, despre intenția de efectuare a tranzacțiilor în termen de cel puțin o zi lucrătoare până la documentarea acestora, în caz că valoarea impozabilă a obiectului tranzacției depășește suma de 100 mii lei. Informarea aferentă tranzacțiilor, valoarea cărora nu depășește suma indicată se va efectua în mod general, fără respectarea termenului indicat în prezentul punct. Modalitatea și termenele de informare despre tranzacția care urmează a fi efectuată poate fi adusă la cunoștință contribuabilului de către funcționarul fiscal responsabil printr-o altă modalitate decât cea prevăzută, în formă scrisă contra semnătură, dar care să confirme recepționarea informației.
    37. În cazul în care se va stabili că în cadrul postului nu au fost verificate toate tranzacțiile, se vor aplica prevederile stipulate la pct. 35 al Regulamentului și urmează a fi aplicate sancțiuni în baza art. 257, alin. (8) din Titlul V al Codului fiscal, cu excepția procurărilor ce țin de serviciile de întreținere (gaze naturale, apă, energie electrică, energie termică, și altele) în cazul în care prezentarea acestora cu întârziere nu a fost cauzată de contribuabilul monitorizat.
    38. În cadrul postului fiscal vor fi monitorizate toate subdiviziunile contribuabilului. SFS poate dispune monitorizarea doar a unor subdiviziuni. În cadrul postului fiscal electronic responsabilă de monitorizare se desemnează doar DGAF/DGACM în raza căreia contribuabilul își are înregistrată adresa juridică (sediul). După necesitate SFS poate desemna și alte DGAF care vor fi responsabile de monitorizare.
    39. La funcţionarea postului fiscal se va asigura monitorizarea activității contribuabilului pe întreaga perioadă de funcţionare a postului fiscal, şi anume:
    1) tranzacțiile economice de vânzare-cumpărare/producere a mărfurilor, materialelor, producției, inclusiv agricole, imobilizărilor corporale și necorporale, prestare/recepționare a serviciilor, includerea/excluderea activelor în/din capitalul social al contribuabilului, tranzacții cu alte active și de alt gen nespecificate supra;
    2) transportarea activelor în cadrul entităţii dezintegrate din punct de vedere teritorial sau în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate;
    3) verificarea orelor de muncă efectiv lucrate de angajați și contrapunerea informației respective cu orele de muncă în baza cărora se calculează salariul (tabele de pontaj, contracte de muncă) și verificarea informației privind salariul achitat de facto, după caz cu preluarea explicațiilor de la salariați și administrația contribuabilului. Funcționarul fiscal va întocmi și va ține registrul de evidență a timpului de muncă a întregului personal al întreprinderii, în cadrul posturilor fiscale staționare acesta se va contrasemna la finele zilei de muncă de către funcționar și persoana responsabilă a contribuabilului, iar în cadrul posturilor fiscale mobile și electronice cel puțin o dată pe săptămână;
    4) solicitarea/verificarea altor informații care vor asigura monitorizarea eficientă a posturilor fiscale, inclusiv cele disponibile în Sistemele informaționale, ori de câte ori este nevoie, cum ar fi rulajele bancare, informații cadastrale, alte active disponibile etc.
    40. În cazul în care este necesară verificarea suplimentară a unor aspecte ce țin de activitatea contribuabilului monitorizat prin intermediul postului fiscal, funcționarul fiscal responsabil este în drept să înainteze o notă conducerii DGAF/DGACM din care face parte, care la rândul său, după examinarea propunerilor va decide asupra necesității verificărilor suplimentare. Toate materialele aferente verificărilor suplimentare, precum informațiile și documentele obținute urmează să se regăsească în dosarul postului fiscal.
    IV.1 Aspecte specifice de funcţionare a posturilor fiscale reieşind din tipul acestora:
    IV.1.1 Post fiscal staționar:
    41. Conform prevederilor art.146 alin.(2) din Codul fiscal, postul fiscal staţionar este amplasat într-un loc stabil şi special amenajat, unde îşi exercită atribuţiile.
    42. La instituirea postului fiscal, funcţionarul fiscal urmează să examineze unitatea comercială, de producere, de prestări servicii, alte spaţii pasibile sigilării, inclusiv cu examinarea schemelor încăperilor/teritoriilor respective, astfel încît să fie identificate toate căile de acces, prin care ar putea fi retrase sau introduse active, după care funcţionarul fiscal responsabil de monitorizare va întocmi o notă către şeful subdiviziunii responsabile de monitorizarea postului fiscal, în care se vor prezenta propuneri privind căile de acces identificate, ce urmează a fi sigilate, care va fi contrasemnată de persoana responsabilă a contribuabilului, după care va fi aprobată de către șeful subdiviziunii din care funcționarul fiscal face parte. Nota respectivă se va anexa la Dosarul postului fiscal. Funcţionarea postului fiscal se va desfășura astfel încît să asigure monitorizarea tuturor căilor de acces.
    43. Pentru a nu admite introducerea și/sau retragerea mărfurilor/producției și altor valori materiale în/din încăperi în afara orelor de lucru, acestea urmează a fi sigilate, folosind mijloacele disponibile de sigilare, astfel încât deschiderea căii de acces să determine deteriorarea sigiliului.
    44. La finele zilei, după închiderea încăperilor contribuabilului, funcționarul fiscal va sigila spațiile respective, după care va întocmi actul de sigilare, în care vor fi specificate:
    1) ordinul de instituire a postului fiscal;
    2) denumirea și codul fiscal al contribuabilului;
    3) adresa spațiilor care se sigilează;
    4) seria și numărul sigiliului aplicat, după caz, specificarea/descrierea nemijlocită a ușilor, intrărilor, spațiilor care au fost sigilate;
    5) data și ora când a fost efectuată sigilarea;
    6) numele, funcția și DGAF/DGACM pe care o reprezintă funcționarul fiscal;
    7) numele și funcția persoanei responsabile a contribuabilului care participă la sigilare.
    Actul de sigilare (anexa nr. 3) se va întocmi în două exemplare și se va semna de ambele persoane vizate în acesta, primul este inclus în dosarul contribuabilului, iar al doilea se înmânează contribuabilului (reprezentantului acestuia sau persoanei cu funcție de răspundere). La desigilare, persoanele responsabile indică în actul de sigilare ora la care se înlătură sigiliile aplicate și confirmă acest fapt prin aplicarea semnăturilor.
    45. În cazul apariţiei necesităţii de desigilare a căii de acces, sigiliul se va înlătura doar de către funcționarul fiscal, cu participarea reprezentantului contribuabilului la care este instituit post fiscal.
    46. În cazul în care se va constata deteriorarea sigiliului aplicat, în absenţa funcţionarului fiscal, acesta va constata acest fapt printr-un act de control fiscal. În act se va descrie încălcarea admisă, datele cu referire la aplicarea sigiliului, cu anexarea pozelor sigiliului/lor deteriorate. Concomitent, se va solicita efectuarea inventarierii stocului de mărfuri, materiale, materii prime depozitate în subdiviziunea respectivă. Rezultatele inventarierii se vor contrapune cu datele inventarierii efectuate la momentul instituirii postului fiscal şi datele înregistrate zilnic, conform dărilor de seamă privind funcţionarea postului fiscal. În funcţie de rezultatele obţinute, se vor aplica prevederile legislaţiei în vigoare.
    47. Funcţionarii fiscali responsabili de postul fiscal vor asigura monitorizarea tuturor intrărilor/ieșirilor de active, mărfuri, valori materiale și/sau servicii, cu înregistrarea obligatorie a informaţiei respective în dările de seamă. La verificarea livrării sau procurării, funcţionarul fiscal urmează să verifice corectitudinea completării a documentelor primare și corespunderea informației înregistrate în acestea cu situaţia de fapt. Similar în cazul operaţiunilor privind transportarea activelor în cadrul entităţii dezintegrate din punct de vedere teritorial sau în afara entităţii fără transmiterea dreptului de proprietate, se va supune verificării corectitudinea reflectării tranzacțiilor respective în documentele primare.
    48. În cazul instituirii posturilor fiscale staționare, la contribuabilii, care prestează servicii, se va asigura prezenţa funcţionarilor fiscali atît în încăperea unde are loc prestarea nemijlocită a serviciului, cât și în localul unde sunt încasate mijloacele băneşti, depuse comenzile de către persoanele fizice şi/sau juridice. Funcţionarul fiscal va asigura monitorizarea efectuării încasărilor băneşti în numerar prin intermediul dispozitivelor şi sistemelor pentru înregistrarea operaţiunilor cu numerar.
    49. În cazul întreprinderilor din domeniul transportului, postul fiscal staţionar va fi amplasat în locurile de primire a comenzilor şi/sau a plăţii pentru serviciile acordate (dispeceratul serviciilor taxi, gările auto, oficiile agentului economic). Suplimentar se va asigura verificarea aleatorie a mijloacelor de transport pe traseu, în staţiile de pe traseu.
    IV.1.2 Post fiscal mobil:
    50. Conform prevederilor art.146 alin.(2) din Codul fiscal, postul fiscal mobil, asigurat cu mijloace tehnice, inclusiv de transport, se deplasează, după caz, în raza teritoriului controlat.
    51. Postul fiscal mobil poate să asigure monitorizarea unui contribuabil, care dispune de subdiviziuni amplasate în diverse localităţi şi/sau activitatea căruia se desfăşoară în diverse localităţi, fără necesitatea dispunerii de subdiviziuni înregistrate (ex.: achiziţia produselor agricole), sau poate să monitorizeze activitatea mai multor contribuabili, activitatea cărora se desfăşoară în raza unui teritoriu controlat. Postul fiscal mobil se va deplasa în raza de amplasare a subdiviziunilor contribuabilului și/sau în raza teritoriului controlat.
    52. În cazul instituirii posturilor fiscale mobile, funcţionarii fiscali, reieşind din volumul de muncă, vor organiza desfăşurarea postului fiscal astfel încât să fie posibilă monitorizarea tuturor tranzacţiilor efectuate de către contribuabil, contractele noi încheiate, prestarea/procurarea de servicii, livrarea/procurarea de mărfuri, materiale, producție, inclusiv și agricolă, imobilizărilor corporale și necorporale, tranzacționarea cu alte active nespecificate supra.
    53. În cadrul postului fiscal mobil, se va asigura verificarea activității contribuabilului, periodic, în diferite momente ale zilei de muncă, la diferite subdiviziuni înregistrate. În cazul în care postul fiscal mobil a fost instituit la agenţi economici ce practică activitate de transport a pasagerilor, funcţionarii fiscali vor asigura şi verificarea faptică a mijloacelor de transport pe traseu, la pornire, la sosire, după caz se va solicita şi suportul colaboratorilor Ministerului Afacerilor Interne și autorității publice de reglementare și control în domeniul transportului de călători și bagaje, inclusiv interacțiunea cu aceste instituții conform planurilor și acordurilor comune de activitate aprobate.
    54. În perioada funcționării postului fiscal contribuabilul informează conform prevederilor pct. 36 al Regulamentului, la poșta electronică a funcționarului fiscal responsabil de monitorizare și șefului nemijlocit al acestuia, după caz, și prin alte mijloace disponibile, care confirmă recepționarea mesajului cu descrierea obiectului tranzacției, despre intenția de efectuare a livrărilor și/sau procurărilor de mărfuri/servicii materiale, producție, inclusiv și agricolă, imobilizărilor corporale și necorporale, tranzacționarea cu alte active nespecificate supra.
    55. Funcționarul fiscal, după ce a fost informat despre intenția de efectuare a unei tranzacții urmează să verifice obiectul acesteia, iar blancheta care se solicită pentru documentare se va elibera doar pentru tranzacții reale.
    56. În cazul funcţionării postului fiscal mobil la un contribuabil care dispune de subdiviziuni amplasate în raza de deservire a mai multor DGAF/DGACM, se va asigura suportul şi conlucrarea între ele în vederea monitorizării eficiente a activității contribuabilului.
    57. După verificarea obiectului tranzacției, funcționarul fiscal va elibera blancheta de strictă evidență sau va accepta eliberarea blanchetei de strictă evidență din diapazonul de serie și număr, înscriind datele acesteia într-un borderou (anexa 4), care va conține următoarele date:
    1) seria și numărul blanchetei de strictă evidență;
    2) data eliberării blanchetei;
    3) denumirea și codul fiscal al contribuabilului la adresa cui va fi efectuată tranzacția;
    4) suma obiectului tranzacției și valoarea TVA;
    5) persoana responsabilă care primește blancheta de la funcționarul fiscal;
    6) semnăturile funcționarului fiscal și reprezentantului contribuabilului care primește blancheta/care eliberează blancheta de strictă evidență din diapazonul de serie și număr.
    58. În cadrul posturilor fiscale mobile spațiile comeriale, destinate depozitării mărfii contribuabilului urmează a fi sigilate, conform pct. 44 al prezentului Regulament, iar în cazul înlăturării neconforme a sigiliilor aplicate se vor aplica prevederile pct. 44-46.
    IV.1.3 Post fiscal electronic
    59. Conform prevederilor art.146 alin.(2) din Codul fiscal, postul fiscal electronic reprezintă o soluţie tehnico-informaţională de transmitere şi stocare în mod electronic a informaţiei care poate fi utilizată în mod direct sau indirect la determinarea obligaţiei fiscale. Conform prevederilor art. 146 alin. (3) din Codul fiscal, postul fiscal electronic este constituit din soluţia tehnico-informaţională de transmitere a informaţiei în formă electronică, folosind reţelele de comunicaţii, de la contribuabil către Sistemul informaţional al SFS.
    60. La funcţionarea postului fiscal electronic, drept soluţie tehnico-informaţională se vor utiliza mijloacele disponibile în acest scop.
    61. Funcţionarul fiscal, responsabil de monitorizarea postului fiscal electronic, va verifica informaţia prezentată de către contribuabil cu informația din Sistemul informațional al SFS.
    62. În cazul stabilirii divergenţelor, funcționarul fiscal responsabil de monitorizare va verifica documentele de evidenţă contabilă cu datele prezentate şi tranzacţiile efectuate. Rezultatele constatate vor fi consemnate în act de control fiscal, iar în cazul stabilirii încălcărilor se vor aplica prevederile pct. 37 din Regulament.
    63. Monitorizarea postului fiscal electronic va fi executată de către funcționarii fiscali ai DGAF/DGACM în a căror rază de deservire este amplasat contribuabilul. În cazul în care agentul economic dispune de subdiviziuni amplasate în afara teritoriului administrat, DGAF/DGACM responsabilă este în drept de a solicita, după caz, verificarea faptică a subdiviziunilor respective de către DGAF/DGACM corespunzătoare.
    IV.2 Alte aspecte ce țin de monitorizarea posturilor fiscale
    64. Funcționarul fiscal este obligat să verifice datele prezentate de contribuabil în cadrul postului fiscal cu datele evidenței contabile și a dărilor de seamă fiscale prezentate, ori de cîte ori apare această necesitate, dar nu mai rar de o dată în lună.
    65. În conformitate cu art. 146 din Codul fiscal, postul fiscal, indiferent de tipul acestuia, poate fi instituit și în locuri publice sau pe teritoriul unui contribuabil. În acest caz, după necesitate, exceptând prevederile pct. 17, subpct. 1) din Regulament, în ordinul de instituire a postului fiscal în locul denumirii contribuabilului monitorizat se va indica denumirea și codul fiscal al contribuabilului/instituției ce administrează sau îi aparține teritoriul pe care sunt amplasați contribuabilii monitorizați (obiectul monitorizat) prin intermediul postului fiscal.
    66. În cazul creării de posturi fiscale în locuri proprietate publică, decizia se aduce la cunoştinţă organului executiv al administraţiei publice locale. În cazul creării de posturi fiscale pe teritoriul unui contribuabil, acesta este obligat să asigure funcționarului fiscal accesul şi condiţiile necesare exercitării atribuţiilor, precum şi condiţiile tehnice de instalare a echipamentelor electronice de comunicare (în cazul instituirii postului fiscal electronic).
    67. Funcţionarea posturilor fiscale în locurile publice se va desfăşura conform principiilor generale de funcţionare a posturilor fiscale.
    68. Specificul funcţionării posturilor fiscale instituite în locurile publice constă în faptul că acestea au drept scop principal monitorizarea simultană a activităţii desfăşurate de către mai mulți contribuabili.
    69. În dependență de specificul funcţionării postului fiscal instituit în locurile publice, întocmirea dării de seamă privind funcționarea postului fiscal nu este obligatorie.
    70. Funcţionarul fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal, va efectua o analiză a funcționării postului fiscal conform anexei nr. 2, în care urmează a fi reflectată informația aferentă activității contribuabilului în perioada funcţionării postului fiscal (în zile) comparativ cu aceeaşi perioadă de pînă la instituirea postului fiscal şi pentru perioada similară a anului precedent. În cazul în care durata postului fiscal depășește 365 de zile calendaristice, coloana cu datele aferente perioadei similare a anului precedent celei de raportare nu se va completa. Concomitent, urmează a fi indicate evoluția riscurilor care au stat la baza instituirii postului fiscal și indicarea dacă în perioada de monitorizare s-au mai stabilit alte riscuri decît cele care au stat la baza instituirii postului fiscal. După descrierea în analiză a riscurilor vor fi indicate propunerile aferente oportunității prelungirii postului fiscal.
    71. Analiza urmează a fi semnată de funcționarul fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal și aprobată de Șeful/Șeful adjunct al DGAF/DGACM din care face parte funcționarul fiscal, înregistrată în Registrul de evidență a analizelor de funcționare a postului fiscal, după care aceasta va fi expediată la adresa electronică antifrauda@sfs.md către data de 20 a lunii în care urmează să expire perioada de activitate a postului.
    72. DR este în drept să solicite, pentru unele posturi fiscale prezentarea a unor date suplimentare, aferente activității acestora, în vederea determinării mai exacte a indicilor care ar determina prelungirea sau neprelungirea activității postului fiscal.
    73. Conducerea SFS, în rezultatul examinării analizelor și a criteriilor de risc în activitatea contribuabililor la care sunt instituite posturi fiscale, va decide asupra oportunității prelungirii, neprelungirii sau modificării posturilor fiscale.
V. PRELUNGIREA/MODFICAREA POSTURILOR
FISCALE

    74. În cazul în care se va decide asupra prelungirii postului fiscal, SFS va emite un ordin de prelungire a activității postului fiscal, în care va fi specificat:
    1) denumirea și codul fiscal al contribuabilului la care se prelungește postul fiscal;
    2) termenul până când se prelungește activitatea postului fiscal;
    3) numărul și data ordinului de instituire a postului fiscal;
    4) DGAF/DGACM responsabilă de monitorizarea activității postului fiscal.
    75. În baza ordinului de prelungire, DGAF/DGACM responsabilă de monitorizarea activității postului fiscal va perfecta și înmâna contribuabilului contra semnătură Ordinul privind desemnarea funcționarului fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal în cel mult 2 zile lucrătoare de la data recepţionării ordinului de prelungire a activităţii postului fiscal.
    76. Totodată, în cadrul prelungirii/modificării activității posturilor fiscale Decizia de inițiere a controlului se va emite în conformitate cu prevederile pct. 35 din Regulament.
    77. În cazul în care se va decide asupra unor modificări, SFS/după caz DGAF/DGACM va emite un ordin de modificare, în care vor fi specificate aspectele ce țin de modificarea ordinului de instituire a postului fiscal emis anterior de SFS și/sau ordinul de desemnare a funcționarilor fiscali responsabili de monitorizarea postului fiscal.
    78. Funcționarul fiscal responsabil de monitorizarea activității postului fiscal, va aduce la cunoștința contribuabilului (reprezentantului acestuia sau persoanei cu funcție de răspundere) despre modificările efectuate prin prezentarea ordinului SFS de modificare, iar în caz de necesitate și a ordinului de desemnare a funcționarului fiscal responsabil de monitorizarea postului fiscal, ambele contra semnătură, în cel mult 2 zile lucrătoare de la emiterea acestora.
    79. În cazul imposibilității înmânării contra semnătură a documentelor aferente posturilor fiscale contribuabililor (reprezentanților acestora sau persoanelor cu funcții de răspundere), funcționarii fiscali vor comunica despre acestea conform prevederilor art. 1291 din Codul fiscal.
VI. VERIFICAREA CORECTITUDINII
FUNCŢIONĂRII POSTURILOR FISCALE

    80. Conducerea SFS și/sau a DGAF/DGACM responsabile de funcționarea postului fiscal poate dispune verificarea posturilor fiscale pentru stabilirea corectitudinii funcţionării acestora conform prezentului Regulament.
    81. Verificarea activităţii postului fiscal poate fi efectuată prin:
    1) verificare camerală, prin contrapunerea informaţiilor din dările de seamă prezentate la poșta electronică cu informația din Sistemul informațional al SFS, sau cu datele din dosarul postului fiscal.
    2) verificare cu ieşire la faţa locului, unde a fost instituit postul fiscal.
    82. Verificarea cu ieşire la faţa locului se efectuează în baza deciziei de verificare a activităţii postului fiscal (anexa nr. 7) semnată de către conducerea SFS sau de conducerea DGAF/DGACM responsabile de activitatea postului fiscal.
    83. Direcţiile de resort din cadrul SFS, cu acordul conducerii SFS, după caz cu acordul conducerii DGAF/DGACM, sunt în drept să verifice dosarele posturilor fiscale perioada de activitate a cărora a expirat. Toate acțiunile de verificare a posturilor fiscale se finisează cu înaintarea raportului conducerii cu rezultatele verificărilor întreprinse.
VII. FINISAREA ACTIVITĂȚII POSTULUI FISCAL
    84. La sfîrşitul perioadei de funcţionare a postului fiscal, în termen de cel mult 15 zile calendaristice din data finalizării funcţionării postului fiscal, funcţionarul fiscal responsabil va întocmi un Act de constatare a rezultatelor obținute în cadrul postului fiscal, în care se vor indica următoarele aspecte:
    1) numărul și data Actului de constatare a rezultatelor obținute în cadrul postului fiscal;
    2) denumirea și codul fiscal al contribuabilului;
    3) ordinul în baza căruia s-a instituit postul fiscal (după caz, ordinele prin care postul fiscal a fost prelungit/modificat/sistat);
    4) durata de funcţionare a postului fiscal;
    5) aspecte generale privind activitatea contribuabilului – genul de activitate, subdiviziunile declarate, licențele/autorizațiile/notificările de comerț, datele referitoare la persoanele cu funcţii de răspundere;
    6) regimul de lucru al contribuabilului, numărul de zile efectiv lucrate pe durata de funcţionare a postului fiscal;
    7) valoarea livrărilor, inclusiv prin MCC, și procurărilor de mărfuri/servicii efectuate în perioada de funcţionare a postului fiscal de către contribuabil, total și pentru subdiviziunea la care a fost instituit postul fiscal, numărul de zile efectiv lucrate;
    8) valoarea livrărilor, inclusiv prin MCC, și procurărilor de mărfuri și servicii înregistrate de contribuabil, pentru fiecare perioadă fiscală în parte, numărul de zile efectiv lucrate (pentru fiecare lună în parte) de la începutul anului calendaristic sau de la ultimul post fiscal până la instituirea postului fiscal;
    9) semnăturile funcţionarilor fiscali responsabili şi ale persoanelor cu funcţii de răspundere ale contribuabilului.
    85. În cazul în care contribuabilul dispune de subdiviziuni amplasate în raza de deservire a altor DGAF/DGACM decât cea în care se află adresa juridică a contribuabilului, la care au funcţionat simultan posturi fiscale, Actul de constatare se va întocmi pentru fiecare subdiviziune în parte, fiind remis, în termen de cel mult 7 zile calendaristice, către DGAF/DGACM la care se deserveşte agentul economic. DGAF/DGACM, unde se deservește agentul economic, va asigura întocmirea Actului de constatare a rezultatelor obținute în cadrul postului fiscal, care va include informaţia referitoare la activitatea posturilor fiscale la toate subdiviziunile, iar o copie al acestuia va fi remisă la adresa electronică antifrauda@sfs.md în termenul prevăzut în pct. 84 al prezentului Regulament.
    86. Actul de constatare a rezultatelor obținute în cadrul postului fiscal va fi aprobat de către conducerea DGAF/DGACM responsabilă de monitorizarea postului fiscal, al cărei funcţionar fiscal l-a întocmit.
    87. Originalul Actului de constatare şi a dărilor de seamă se vor păstra în dosarul postului fiscal. Totodată, Actul de constatare va fi numerotat şi înregistrat în Registrul actelor de constatare a rezultatelor obținute în cadrul postului fiscal.
    88. Registrul actelor de constatare a rezultatelor obținute în cadrul postului fiscal va fi întocmit de către fiecare DGAF/DGACM în parte, conform prevederilor din anexa nr. 5.
    89. Datele care sunt incluse în Actul de constatare urmează a fi contrapuse cu datele din evidența contabilă a contribuabilului și datele înregistrate de către funcționarul fiscal în timpul monitorizării postului fiscal.
    90. În cazul în care, în perioada funcţionării postului fiscal, de către funcţionarul fiscal, în temeiul prevederilor art.145 din Codul fiscal, s-a efectuat ridicarea documentelor de la contribuabil, inclusiv a blanchetelor de strictă evidenţă, acestea urmează a fi restituite proprietarului de la care s-au ridicat într-un termen de cel mult 3 zile lucrătoare din data finalizării funcționării postului fiscal. Concomitent, în cazul în care a fost restricționat accesul la careva servicii fiscale electronice, acesta va fi ridicat în termen de cel mult 3 zile lucrătoare. Desigilarea încăperilor se va efectua cel târziu a doua zi după finisarea activității postului fiscal.
    VII.1 Aprecierea venitului estimat ca rezultat al funcţionării posturilor fiscale
    91. În conformitate cu prevederile art. 2251 din Codul fiscal, pentru estimarea obligaţiunilor fiscale, este necesară respectarea cumulativă a următoarelor condiţii:
    1) posturile fiscale au fost instituite cel puţin de două ori pe parcursul perioadei fiscale;
    2) perioadele de funcţionare a posturilor fiscale sunt de cel puţin 30 de zile calendaristice, iar diferenţa dintre perioadele de activitate este de cel puţin 60 de zile calendaristice;
    3) livrările de mărfuri şi servicii în medie pe zi pînă la şi între perioadele de funcţionare a posturilor fiscale sunt mai mici de 70% faţă de valoarea livrărilor medii pe zi înregistrate în perioadele de funcţionare a posturilor fiscale.
    92. Rezultatele obţinute pe parcursul funcţionării posturilor fiscale se vor supune examinării în vederea stabilirii temeiului de estimare a veniturilor din vînzări (prestări servicii):

    Exemplul A:
Luna calendaristică
I
II
III (post fiscal)
IV
V
VI
VII (post fiscal)
VIII
IX
Valoarea livrărilor de mărfuri și servicii (lei)
30 000
50 000
 150 000
30 000
 120 000
50 000
 175 000
75 000
45 000
Zile calendaristice
31
28
31
30
31
30
31
31
30
Valoarea medie a livrărilor zilnice (pentru zilele lucrătoare (lei)
968
1 786
4 838
1 000
3 871
1 667
5 645
2 419
1 500
    Valoarea medie zilnică a livrărilor de mărfuri/servicii înregistrate de contribuabil în perioada funcționării posturilor fiscale constituie:
    5 242 lei ((150 000+175 000)/(31 zile+31 zile))
    Aprecierea, pentru fiecare lună în parte, a ponderii valorii medii pe zi a livrărilor înregistrate de la începutul anului calendaristic pînă la instituirea primului post fiscal și între perioadele de funcționare a posturilor fiscale, față de valoarea medie pe zi a livrărilor înregistrate în perioadele de funcționare a posturilor fiscale.
    I lună – 18% ((968 / 5 242) x 100%);
    II lună – 34% ((1 786 / 5 242) x 100%);
    IV lună – 19% ((1 000 / 5 242) x 100%);
    V lună – 74% ((3 871 / 5 242) x 100%);
    VI lună – 32% ((1 667 / 5 242) x 100%).
    Din exemplul respectiv, se stabilește ca temei pentru estimarea veniturilor din vînzări (prestări servicii) există numai pentru lunile I, II, IV și VI. Pentru luna V nu se va efectua estimarea veniturilor din vînzări (prestări servicii), dat fiind că valoarea medie zilnică a livrărilor este mai mare de 70% față de valoarea medie pe zi a livrărilor înregistrate în perioadele de funcționare a posturilor fiscale.
    Estimarea veniturilor din vînzări (prestări servicii) se va efectua prin produsul diferenței între valoarea medie zilnică înregistrată de contribuabil în perioada funcționării posturilor fiscale și valoarea medie zilnică înregistrată de contribuabil în lunile selectate pentru estimarea veniturilor din vînzări (prestări servicii), cu numărul de zile calendaristice în aceste luni:
    I – 132 494 lei ((5 242 – 968) x 31);
    II – 96 768 lei ((5 242 – 1 786) x 28);
    IV – 127 260 lei ((5 242 – 1 000) x 30);
    VI – 107 250 lei ((5 242 – 1 667) x 30).
    
    Exemplul B:
Luna calendaristică
I
II
III (post fiscal)
IV
V
VI
VII (post fiscal)
VIII
IX
Valoarea livrărilor de mărfuri și servicii (lei)
30 000
50 000
 150 000
130 000
 122 000
120 000
 175 000
75 000
45 000
Zile calendaristice
31
28
31
30
31
30
31
31
30
Valoarea medie a livrărilor zilnice (pentru zilele lucrătoare (lei)
968
1 786
4 838
4 333
3 935
4 000
5 645
2 419
1 500
    Valoarea medie pe zi a livrărilor înregistrate de contribuabil în perioada funcționării posturilor fiscale:
    5 242 lei ((150 000 + 175 000) / (31 zile + 31 zile))
    În cazul respectiv nu există temei pentru estimarea veniturilor din vînzări (prestări servicii), în conformitate cu rezultatele posturilor fiscale, dat fiind că valoarea medie pe zi a livrărilor înregistrate de către contribuabil în perioadele între posturile fiscale, sunt mai mari de 70% față de valoarea medie pe zi a livrărilor înregistrate în perioada de funcționare a posturilor fiscale (nu se întrunește condiția prevăzută de art. 2251 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal):
    I – 18% ((968 / 5 242) x 100%);
    II – 34% ((1 786 / 5 242) x 100%);
    IV – 83% ((4 333 / 5 242) x 100%);
    V – 75% ((3 935 / 5 242) x 100%);
    VI – 76% ((4 000 / 5 242) x 100%).
    VII.2 Aspecte specifice privind întocmirea actului de control:
    93. După finalizarea celui de al doilea post fiscal, rezultatele obţinute în cadrul posturilor fiscale şi a datelor înregistrate de contribuabil, în perioada de la începutul anului calendaristic până la primul post fiscal şi cele înregistrate pe perioada între posturile fiscale, se vor supune unei examinări detaliate în vederea aprecierii temeiului de estimare a venitului din vînzări (prestări servicii).
    94. În cazul în care rezultatele examinării informaţiei respective se conformează condiţiei stipulate la art.2251 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal, se va iniţia controlul fiscal prin metoda verificării tematice, în scopul estimării obligaţiunilor fiscale.
    95. În cadrul controlului fiscal, se va supune verificării corectitudinea calculării taxei pe valoarea adăugată reieşind din veniturile din vînzări (prestări servicii) estimate conform modului stabilit în exemplul A de la pct. 92 al prezentului Regulament, precum şi corectitudinea aprecierii şi declarării venitului impozabil.
    96. În cazul în care controlul fiscal se va efectua anterior prezentării de către contribuabil a Declarației privind impozitul pe venit, în actul de control se va menţiona propunerea de operare a modificărilor corespunzătoare de către contribuabil. Respectarea propunerilor menţionate în actul de control se va verifica în cadrul controalelor fiscale ulterior datei depunerii Declaraţiei cu privire la impozitul pe venit.
    97. În actul de control, se va menţiona pentru care perioadă fiscală, în conformitate cu prevederile art. 2251 din Codul fiscal, se estimează venitul din livrări şi care este valoarea acestuia, pentru fiecare perioadă fiscală în parte. Datele referitoare la venitul din livrări se vor reflecta în tabelul cu privire la corectitudinea calculării şi transferării TVA, inclusiv cu reflectarea rezultatelor controlului fiscal la capitolul TVA (alte încălcări, corectări etc.).
    98. Datele constatate referitoare la venitul estimat se vor utiliza corespunzător şi la determinarea venitului impozabil, inclusiv luîndu-se în calcul şi alte încălcări ale prevederilor legislaţiei în vigoare stabilite ca rezultat al controlului fiscal, fiind reflectate corespunzător în tabelul privind calculul venitului impozabil.
    VII.3 Alte acțiuni care urmează a fi întreprinse după finisarea postului fiscal
    99. DGAF/DGACM în raza de deservire a cărui se află contribuabilul, urmează să monitorizeze timp de trei luni depline, din data finisării postului fiscal, activitatea fiecărui contribuabil la care s-a finisat postul fiscal.
    100. La finisarea fiecărei luni, Direcția din cadrul DGAF/DGACM responsabilă de monitorizarea posturilor fiscale, va prezenta lista contribuabililor la care s-a finisat perioada de monitorizare a activității prin intermediul postului fiscal conducerii DGAF/DGACM către data de 10 a fiecărei luni, care la rândul său va asigura repartizarea listei respective către data de 15 a lunii în adresa Direcțiilor deservire fiscală din cadrul DGAF sau DGACM (în continuare DDF/DGACM), conform razei teritoriale de deservire a contribuabililor.
    101. În cadrul monitorizării vor fi examinate mai multe aspecte ce țin de activitatea contribuabilului, inclusiv livrările/procurările, ponderea impozitelor achitate la BPN, evoluția salariului mediu per angajat și numărul salariaților, altele. În caz de necesitate, în perioada de postmonitorizare, aceste acțiuni, vor fi efectuate și prin inițierea unor vizite fiscale, sau chiar controale fiscale la contribuabilul respectiv.
    102. Acțiunile de postmonitorizare se vor exercita de către DDF/DGACM în raza de deservire a cărei își are sediul contribuabilul, cu implicarea după necesitate a funcționarilor fiscali care au fost responsabili de monitorizarea activității contribuabilului prin prisma postului fiscal.
    103. La finalul acțiunilor, funcționarii fiscali vor efectua o vizită fiscală la contribuabil, întru a se documenta cu indicatorii înregistrați în perioada de după finisare a activității postului fiscal, cu întocmirea Raportului vizitei fiscale.
    104. Ca rezultat, funcționarul fiscal din cadrul DDF/DGACM va întocmi o Analiză de funcționare a postului fiscal raportată la perioada de postmonitorizare (în continuare Analiza postmonitorizare)(anexa nr. 8), în care se vor contrapune datele de pînă la instituirea postului fiscal, datele înregisrate în timpul postului și dinamica acestora în perioada de după finisarea postului fiscal, din care să rezulte propunerile privind monitorizarea în continuare a activității contribuabilului, inclusiv prin reinstituirea unui post fiscal.
    105. Analiza postmonitorizare va include contrapunerea datelor înregistrate de contribuabil în perioada de trei luni depline premergătoare momentului de instituire a postului fiscal, care se raportează la ultimele trei luni depline de funcționare a postului fiscal și ultimele trei luni depline de după finisarea postului fiscal.
    106. În cazul în care postul fiscal a durat o perioadă mai scurtă de trei luni depline, analiza postmonitorizare se va efectua proporțional pentru toate perioadele doar pentru ultimele luni depline.
    107. În cazul în care durata postului fiscal nu a cuprins o perioadă fiscală deplină (o lună deplină) întocmirea analizei postmonitorizare se va efectua doar la solicitarea suplimentară a DR.
    108. Analiza postmonitorizare va fi semnată de funcționarii fiscali responsabili, fiind aprobată la final de șeful/șeful adjunct al DDF/DGACM.
    109. Analiza postmonitorizare va fi prezentată către data de 15 a lunii următoare perioadei de trei luni de monitorizare a contribuabilului de după post fiscal, la adresa electronică antifrauda@sfs.md.
    110. În dependență de analiza prezentată, conducerea SFS poate decide asupra instituirii repetate a unui post fiscal la contribuabil.
VIII. MODALITATEA DE SISTARE A
FUNCŢIONĂRII POSTURILOR FISCALE PÎNĂ LA
DATA FINALIZĂRII STABILITĂ ANTERIOR

    111. Postul fiscal instituit poate fi sistat prin ordinul SFS în următoarele cazuri:
    1) contribuabilul la care a fost instituit postul fiscal a fost anulat ca subiect al impunerii cu TVA;
    2) contribuabilul la care a fost instituit post fiscal cu scopul încasării restanţei faţă de BPN a achitat restanţa înregistrată;
    3) contribuabilul la care a fost instituit postul fiscal a fost radiat din Registrul de stat al persoanelor juridice;
    4) obiectul monitorizării pentru care a fost instituit postul fiscal lipsește la instituire sau a dispărut (epuizat) pe parcursul monitorizării.
    112. În cazul în care postul fiscal urmează a fi sistat în baza prevederilor pct. 111, de către DGAF/DGACM care administrează contribuabilul la care a fost instituit postul fiscal, urmează a fi înaintată o cerere la adresa conducerii SFS prin care să se solicite sistarea postului fiscal (conform modului aprobat în anexa nr. 6).
IX. CONTESTAREA POSTURILOR FISCALE
    113. În temeiul prevederilor art. 8 alin. (1) lit. g) din Codul fiscal, ordinele de instituire a posturilor fiscale, cît şi acţiunile persoanelor responsabile de activitatea posturilor fiscale, pot fi contestate de către contribuabilii la care au fost instituite posturi fiscale.
    114. Conform art. 268 alin. (1) și art. 269 alin. (1) din Codul fiscal, contestația împotriva deciziei SFS sau acțiunii funcționarului fiscal se depune în decursul a 30 de zile calendaristice de la data luării deciziei sau întreprinderii acţiunii contestate.
    115. Potrivit prevederilor art. 267 alin. (1) şi (2) din Codul fiscal, decizia SFS sau acțiunea funcționarului fiscal poate fi contestată numai de persoana vizată în decizie sau împotriva căreia a fost întreprinsă acţiunea ori de reprezentatul ei. Reprezentantul persoanei fizice sau juridice este în drept să depună contestaţie dacă întruneşte toate cerinţele stabilite la art. 244 din Codul fiscal.
    116. Potrivit art. 274 din Codul fiscal, decizia SFS și acțiunea funcționarilor fiscali pot fi atacate, în modul stabilit de legislaţie, şi în instanţă judecătorească. Astfel, persoana care se consideră vătămată într-un drept al său, recunoscut de lege, printr-un act administrativ şi nu este mulţumită de răspunsul primit la contestaţie sau nu a primit nici un răspuns în termenul prevăzut de lege, este în drept, în 30 de zile de la data primirii deciziei SFS, să sesizeze instanța de contencios administrativ competentă pentru anularea, în totalitate sau în parte, a deciziei respective şi repararea pagubei cauzate.
X. DISPOZIȚII FINALE ȘI TRANZITORII
    117. Răspunderea privind executarea ordinelor aferente posturilor fiscale și a prevederilor prezentului Regulament o poartă șeful/șeful adjunct al DGAF/DGACM responsabile de monitorizarea postului fiscal, iar pentru monitorizarea activității contribuabilului funcționarul fiscal desemnat responsabil.

    anexa nr.1

    anexa nr.2

    anexa nr.3

    anexa nr.4

    anexa nr.5

    anexa nr.6

    anexa nr.7

    anexa nr.8